Dansk Ayurveda Forening

Vedtægter for Dansk Ayurveda Forening – Danish Ayurveda Association

Vedtaget på stiftende generalforsamling 8. februar 2024

§1 Navn og hjemsted

Foreningens navn er Dansk Ayurveda Forening (på engelsk, Danish Ayurveda Association)

Foreningen har hjemsted i Københavns Kommune. Bestyrelsen kan til enhver tid vælge at flytte foreningens hovedadresse til en anden kommune i Danmark. Ved en sådan flytning tilpasses ovenstående bestemmelse om foreningens hjemsted automatisk. 

§2 Formål

Foreningens formål er at fremme kendskab til ayurveda samt støtte en løbende udvikling af ayurveda som sundhedsområde, både for den almene befolkning, folk, der arbejder professionelt med brug af ayurveda i f.eks. behandlinger, sundhedsforløb og uddannelse både privat og offentligt samt at sætte ayurveda på den sundhedspolitiske agenda. Ayurveda defineres som beskrevet i §2.

Dansk Ayurveda Forening ønsker

  • at fremme og udvide kendskabet til ayurveda til gavn for sundhed i det enkelte individ og samfund, hermed forstået som klinisk ayurveda og traditionelle naturmedicinske behandlingsprotokoller
  • at etablere en standardisering og organisering af gældende praksis blandt ayurveda-udbud i Danmark
  • at afholde generelle forløb, uddannelse og kurser
  • at gennemføre aktiviteter for medlemmerne med udgangspunkt i uddannelse og praktisering af ayurveda, f.eks. faglige workshops, efteruddannelse for behandlere, yogalærere og sundhedspersonale m.m.
  • at afholde årlige aktiviteter som workshops, konferencer m.m. enten alene eller i samarbejde med stakeholders
  • at udarbejde awareness og info-materiale med fokus på at fremme udbredelsen af ayurvedisk livsstil og bæredygtighed af hensyn til dyr, mennesker og global bæredygtighed. 

Disse formål ønskes fremmet gennem en bred vifte af aktiviteter som beskrevet samt relevant deltagelse i samfundsdebat, afholdelse af arrangementer samt gennem samarbejde med relevante organisationer og instanser i både ind- og udland. 

Ayurveda definition

Dansk Ayurveda Forening definerer ayurveda som følgende: 

  1. Overordnet rammedefinition af ayurveda for Dansk Ayurveda Forening
    1. Ayurveda er en af de oprindelige traditionelle medicinske sundhedssystemer nævnt i Rigveda 
    2. Ayurveda defineres i overenssstemmelse med Ministeriet for AYUSH, Indiens regering i tråd med den lineage, der opretholdes ved godkendte ayurvediske institutter og hospitaler, bl.a. The Ayurvedic Institute ved Dr. Vasant Lad, USA og Indien.
  2. Ayurvedaens ophav. Ayurveda, et traditionelt naturmedicinsk sundhedssystem, har været praktiseret i Indien gennem generationer i over 5000 år, baseret på en oral overlevering fra mester til student. Ayurveda betragtes som éen af de ældste sundhedsvidenskaber med ophav i Indien og udbredelse til Tibet, Nepal og nærområder og kaldes ‘Mother of all healing’. Ayurveda findes beskrevet i Rigveda. Senere blev dele af den ayurvedisk protokol og viden samlet af Acharya Agnivesha, Charaka og Dridbala.
  3. Ayurvedaens perspektiv på sundhed. ‘Ayu’ betyder liv og ‘veda’ betyder visdom/videnskab. Ayurveda ser sundhed ud fra universelle principper hvor samspil mellem krop, sind og naturens rytmer og love fungerer ud fra både mikro/individuel og makro/universel bevidsthed. Det er derfor en sundhedsvidenskab og ikke kun en sygdomslære. Sundhed omfatter dermed både det materielle, fysiske og det non-materielle og ikke-fysiske aspekt af vores liv. 

Foreningen er uafhængig af partipolitiske, religiøse og kommercielle interesser. 

Uafhængig af partipolitiske interesser betyder, at foreningen træffer beslutninger uafhængigt af politiske partiers interesser. Foreningen kan dog samarbejde med politikere om udvikling af politik, som lever op til foreningens formålsparagraf. 

Uafhængig af religiøse interesser betyder, at foreningen ikke styres af bestemte religiøse eller spirituelle retningslinjer. 

Uafhængig af kommercielle interesser betyder, at foreningen kan samarbejde med aktører i erhvervslivet, men til enhver tid på baggrund af foreningens formål og værdier træffe uafhængige beslutninger, herunder deltage frit i den offentlige debat om erhvervslivet. 

Foreningen er medlem af internationale søsterorganisationer f.eks. APA UK.

§3 Medlemskab

Enhver, der støtter foreningens formål, kan blive medlem. 

Til æresmedlemmer af foreningen kan generalforsamlingen udnævne personer, der på særlig fortjenstfuld måde har virket til gavn for udbredelsen af ayurveda. 

Bestyrelsen kan med 2/3 majoritet ekskludere et medlem, der modarbejder eller skader foreningens interesser, men beslutningen herom skal forelægges nærmest følgende generalforsamling, der træffer endelig afgørelse. Det ekskluderede medlem skal indkaldes til generalforsamlingen med anbefalet brev. 

Foreningens medlemmer hæfter ikke personligt for foreningens forpligtelser. Ethvert medlem kan til enhver tid melde sig ud af foreningen med dags varsel. Udtræder et medlem, som er valgt til en tillidspost, af foreningen, fratræder medlemmet samtidig denne post, jf. dog bestemmelsen om bestyrelsens fratrædelse i §7. 

§4 Ledelse og virksomhed

Foreningen ledes af en bestyrelse på 3 medlemmer valgt på generalforsamlingen, jf. §7. 

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Hvis der blandt de fremmødte på et bestyrelsesmøde ikke kan mønstres et flertal, som også er et flertal i den samlede bestyrelse, skal de øvrige bestyrelsesmedlemmer skriftligt tilkendegive deres stemme til hele bestyrelsen. Dette inden for en tidsfrist, som bestyrelsen fastsætter. 

Bestyrelsesmedlemmer skal have en længerevarende interesse i og et dybere kendskab til ayurveda jf. definitionen af ayurveda i §2.

Bestyrelsen konstituerer sig på første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen med en vicebestyrelsesleder. 

Til aktiviteter i hh. til formål nedsættes et arbejdsudvalg. 

Der nedsættes et ‘Advisory board’ bestående af ressource-personer, som vælges og inviteres af en enig bestyrelse. Advisory board giver input på overordnet strategi og projekter. Bestyrelsesmedlem eller medlemmer er ikke en del af advisory board. Et bestyrelsesmedlem kan godt blive inviteret med i advisory board efter udtrædelse af bestyrelsen.

Til offentlige arrangementer nedsættes et aktivitetsudvalg. I disse kan indgå medlemmer uden for bestyrelsen. 

Suppleanter har ikke stemmeret, medmindre et andet bestyrelsesmedlem skriftligt afgiver sin stemmeret på et bestyrelsesmøde til (efter eget valg) en af suppleanterne. Hvis et bestyrelsesmedlem fratræder inden valgperiodens udløb, indtræder den suppleant, som ved valget fik flest stemmer, og får derved også almindelig stemmeret. Den tidligere suppleant er på valg ved førstkommende generalforsamling uafhængigt af det fratrådte bestyrelsesmedlems valgperiode, jf. §7. 

Der afholdes bestyrelsesmøder efter behov, dog mindst én gang i kvartalet, evt. i form af telefon- eller videomøder mv. Der skrives referat ved alle møder. Bestyrelsens medlemmer holder i øvrigt løbende kontakt for i fællesskab at varetage foreningens interesser. 

Bestyrelsen vedtager og administrerer løbende efter behov en skriftlig arbejdsgang, der bl.a. kan indeholde fordeling af arbejdsopgaver, kompetence, ansvar og procedurer. Denne arbejdsgang kan bestå af opgaver, der vedtages og fordeles på bestyrelsesmøder.

Bestyrelsen har ansvar for foreningens økonomi og drager omsorg for, at foreningens midler anbringes og forvaltes på betryggende vis. 

Bestyrelsen har ansvar for, at vigtige skriftlige materialer såsom evt. medlemsmails, informationsmaterialer, rapporter, undervisningsmateriale til workshops, uddannelse mm., bøger, referater, vigtige breve og billeder mv. bevares for eftertiden. 

§5 Økonomi

Foreningens økonomiske grundlag er medlemskontingenter, evt. overskud fra arrangementer, workshops, konferencer, udstillinger og andre aktiviteter samt gaver, bidrag og arv mv. 

For foreningens forpligtelser hæftes alene ved dens egne midler.

Bestyrelsen tegnes af bestyrelseslederen og yderligere et medlem. Hvis bestyrelseslederen ikke er disponibel, tegnes bestyrelsen af vicebestyrelseslederen og yderligere et medlem. Bestyrelsen kan, med godkendelse fra et flertal af de personer, som sidder i bestyrelsen, give prokura til ansatte med et specificeret maksimumbeløb godkendt af bestyrelseslederen. Ved evt. køb, afhændelse eller pantsætning af fast ejendom kræves underskrift af den samlede bestyrelse. 

Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Årsregnskabet skal udfærdiges og aflægges efter årsregnskabslovens bestemmelser. Årsregnskabet skal være tilgængeligt på foreningens hjemmeside senest 1 måned før den ordinære generalforsamling finder sted. 

Ved 0-500 medlemmer foretages intern revision af en på generalforsamlingen valgt revisor.

Ved opnåelse af < 500 medlemmer fremlægges forslag til valg af godkendt ekstern revisor ved næstkommende generalforsamling.

§6 Medlemskontingent

Generalforsamlingen fastsætter kontingenter med virkning fra det følgende kalenderår. Bestyrelsen kan frit indføre særlige typer medlemskontingenter, der er lavere end standardmedlemskabskontingentet. 

Medlemskontingentet betales årligt. Kontingentet opkræves på tidspunkter og intervaller, som følger det enkelte medlems indmeldelsestidspunkt og betalingsfrekvens. Priser oplyses i medlemsmails og på hjemmesiden. Ubetalte kontingenter rykkes efter forfaldsdato. Ved manglende betaling af kontingent en måned efter udsendt rykker slettes medlemsskabet.

§7 Generalforsamlinger

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. 

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april og indkaldes med mindst en måneds varsel. Indkaldelse sker gennem medlemsbladet eller ved brev eller e-mail til alle medlemmer. Regnskabet skal være tilgængeligt på foreningens hjemmeside senest 1 måned før den ordinære generalforsamling finder sted. 

Forslag fra medlemmer skal i begrundet form være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen, hvorefter disse sammen med bestyrelsens forslag offentliggøres på hjemmesiden. 

Stemmeberettigede og valgbare er medlemmer, der har været medlem i mindst 3 måneder og ikke er i restance. 

I tilfælde af ekstraordinære omstændigheder, hvor myndigheder og/eller regering anbefaler eller påbyder, at større, fysiske forsamlinger ikke afholdes, og disse dermed forhindrer afvikling af generalforsamlingen inden for vanlig tidsramme, kan generalforsamlingen udskydes til efter april, såfremt det kan formodes, at omstændighederne ændrer sig derefter.

Generalforsamling skal dog være afholdt inden udgangen af juni samme år. Der kan kun deltages og stemmes ved personligt fremmøde. 

Hvis det som følge af myndigheders anbefalinger pga. force majeure, er hensigtsmæssigt, kan medlemmer deltage virtuelt, ligesom bestyrelsen i sådanne situationer kan beslutte at lade generalforsamlingen foregå virtuelt for alle. I disse tilfælde forstås “fremmødte” som “virtuelle deltagere”. 

Ved virtuel deltagelse kan anonym skriftlig afstemning dog ikke garanteres. Generalforsamlingen kan i sådanne tilfælde udpege en eller flere personer, som pålægges fuld tavshedspligt og verificerer deltagernes ret til at stemme samt modtager og tæller deltagernes stemmer. 

Bestyrelsen kan kræve tilmelding forud for generalforsamlinger som en forudsætning for deltagelse. 

Den lovligt indvarslede generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antal fremmødte, jf. dog §8.

Afstemninger sker ved håndsoprækning, med mindre skriftlig afstemning begæres af bestyrelsen eller mindst 1/4 af de tilstedeværende, se dog ovenstående afsnit vedrørende anonymitet. 

Beslutninger træffes ved simpelt absolut stemmeflertal. Vedtægtsændringer kræver dog stemmeflertal på mindst 2/3 af de fremmødte. 

Valg af bestyrelsesleder, bestyrelsesmedlemmer og suppleanter foretages ved håndsoprækning eller skriftligt, såfremt dette begæres af mindst ét bestyrelsesmedlem eller tilstedeværende medlem, se dog ovenstående afsnit vedrørende anonymitet. 

Hvis ingen kandidat til bestyrelseslederposten får over halvdelen af stemmerne, gennemføres et nyt valg med de to kandidater, som ved første afstemning fik flest stemmer. 

Alle bestyrelsesmedlemmer vælges for 3 år. Ved en fuldtallig bestyrelse på 3 medlemmer vælges således bestyrelsesleder, kasserer og bestyrelsesmedlem hvert 3. år forskudt af hinanden.

Der vælges 2 suppleanter til bestyrelsen, hver for 1 år. 

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde mindst følgende punkter: 

  1. Valg af dirigent 
  2. Valg af referent 
  3. Godkendelse af dagsorden 
  4. Bestyrelsens beretning 
  5. Forelæggelse af regnskab til godkendelse 
  6. Forelæggelse af budget for indeværende år til godkendelse 
  7. Fastsættelse af kontingent for næste år 
  8. Forslag fra bestyrelsen 
  9. Indkomne forslag 
  10. Valg:
    • Bestyrelsesleder (hvert tredje år) 
    • 1 bestyrelsesmedlem hvert år, dog ikke samme år som bestyrelsesledervalget
    • 2 suppleanter 
    • 1 valgt revisor ved 0-500 medlemmer
    • 1 valgt ekstern revisor ved opnåelse af over 500 medlemmer
  11. Eventuelt 

Hvis den siddende bestyrelse ønsker at fratræde i utide, er den forpligtet til at fungere, indtil en ekstraordinær generalforsamling kan blive sammenkaldt og en ny bestyrelse valgt. 

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes med mindst 14 dages varsel, når bestyrelsen finder det påkrævet, og skal indkaldes, hvis bestyrelsen modtager skriftlig begæring herom med begrundet dagsorden fra mindst 50 medlemmer. 

§8 Opløsning

Foreningen kan opløses med mindst 2/3 flertal på to generalforsamlinger i træk, hvoraf den sidste indkaldes ekstraordinært alene med dette formål. Eventuelle aktiver tilfalder almennyttige formål, valgt af den afgående bestyrelse.

Om Gam Ganapataye Namaha